Ministerstvo dopravy ve středu otevřelo nový úsek dálnice D1, který spojil Prahu s Ostravou. Zatímco řidičům zajistila stavba vyšší komfort, zvířata ohrožuje. Chybí zde totiž ekodukt. Tedy most, po kterém by mohli přecházet třeba rysi či jeleni mezi různými místy, která obývají.


Slavnostní otevření dalšího úseku dálnice D1 u Bílovce na Novojičínsku provázel ve středu happening Hnutí Duha za zapomenutý ekodukt pro přechod zvěřefoto: Alexandr Satinský, MF DNES


Slavnostní otevření dalšího úseku dálnice D1 u Bílovce na Novojičínsku provázel ve středu happening Hnutí Duha za zapomenutý ekodukt pro přechod zvěře

Mapka, kde měl stát ekodukt navržený ministerstvem životního prostředíPřesýpaný most u Hranic spojuje krajinu protnutou novým úsekem dálnice D1Přesýpaný most u Hranic na MoravěSlavnostní otevření dalšího úseku dálnice D1 u Bílovce na Novojičínsku provázel ve středu happening Hnutí Duha za zapomenutý ekodukt pro přechod zvěřeSlavnostní otevření dalšího úseku dálnice D47,(dnes D1) u Bílovce na Novojičínsku provázel happening Hnutí Duha za zapomenutý ekodukt pro přechod zvěře.


Nová dálnice se stala bariérou mezi Oderskými vrchy či Jeseníkem a Hostýnskými vrchy, Javorníky či Beskydy. Stavba neumožňuje přechod velkých savců, jako jsou vzácní vlci, rysi, losi nebo jeleni a jiní běžní živočichové.


"Do kapes stavebních firem putují miliony na úkor opatření, která měla snížit negativní dopady dálnice na krajinu. Zvířata budou teď cestu z Beskyd do Jeseníků hledat jen velmi obtížně," uvedl Miroslav Kutal z Hnutí Duha.


Viní Ředitelství silnic a dálnic, které prý ignorovalo podmínku ministerstva životního prostředí i své vlastní projekty a ekodukt nepostavilo.


"Místo, které bylo vytipováno ministerstvem jako vhodné podle přirozených migračních stezek živočichů Moravskou bránou, nevyužili. Přitom je pro tuto stavbu ideální, je zde zemědělská krajina s remízky, lokalita je relativně daleko od zástavby a jiných rušivých míst, která by mohla zvířata odradit," argumentuje Kutal.


Podle Ředitelství silnic a dálnic mohou zvířata používat nadchod o pár kilometrů dál u obce Hrabůvka poblíž Hranic. O ekodukt jako takový ale nejde, zatravněný most byl v plánech stavbařů i původně, plní totiž hned několik funkcí.


Mapka, kde měl stát ekodukt navržený ministerstvem životního prostředí


"Je to drahý přesýpaný most, který však neplní svou funkci, přitom jej společnost za ekodukt označuje. Středem stavby vede silnice i vybetonované koryto potoku. Stavba je příliš úzká, navíc blízko zástavby. Pochybuji, že by ji zvěř využívala. Je to parádička, která je k ničemu," míní Kutal.


Přesýpaný most u Hranic na MoravěS ekology souhlasí Jan Šíma z odboru zvláště chráněných druhů přírody ministerstva životního prostředí. "Funkčnost (mostu u Hrabůvky) bude z hlediska živočichů nízká a vzhledem k tomu, že plní více účelů, měl by být také adekvátně prezentován. Tedy nikoli jako ekodukt, ale například jako sdružený objekt, který může pro některé živočichy plnit omezeně funkci přechodu," sdělil Šíma.

Přechod bude nejdříve za rok


Ředitelství silnic a dálnic se však brání tím, že dálnice ještě není zcela dokončena.


"Se stavbou přechodu pro zvěř ještě stále počítáme, momentálně kvůli tomu probíhá celá řada jednání. Tato stavba však musí projít schvalovacím procesem, je to otázka nejméně roku. Toto rozhodně není konečné řešení," ujistila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.


To ostatně potvrdilo i ministerstvo. Výjimku pro stavbu dálnice v tomto úseku udělilo už v roce 2004.


"V případě úseku Lipník nad Bečvou - Bělotín se řízení o výjimce týkalo i velkých šelem, jako je rys, medvěd či vlk. A také losa, protože tento prostor patří k jedněm z nejvýznamnějších území z hlediska migrace velkých savců obecně. Kromě zvláště chráněných druhů tu migruje také jelení zvěř," doplnil Šíma.

Ne nad dálnicí, ale pod mostem


Od ekoduktu se ale po čase ustoupilo a přemýšlí se o náhradním řešení.


"Vzhledem k některým pochybnostem o technickém řešení a efektivitě ekoduktu nyní vedeme řízení o změně rozhodnutí a chceme nechat vybudovat migrační koridor a navedení živočichů pod mostní objekty. Průchod živočichů pod mosty je podle odborníků vhodnější než nad silnicemi," dodal Šíma.


O tomto plánu musí ještě rozhodnout ministr životního prostředí. Zatím je dálnice pro živočichy nepřekonatelná.


Podle stavbařů silnic jsou přechody pro zvěř zbytečné a stavby dálnic prodražují. Podle ekologů stále houstnoucí síť silnic a dálnic izoluje skupiny zvířat na malých teritoriích, což omezuje výběr partnerů pro rozmnožování. Některým velkým savcům proto hrozí vyhynutí, jiným degenerace.


Ekodukty

Takzvané ekodukty či ekomosty se objevily na českých dálnicích v posledních několika letech. V krajině vypadají jako umělé kopce s tunelem pro dálnici. Slouží k opětovnému spojení rozdělené krajiny a k migraci živočichů, kteří by jinak dálnici nepřekonali.

Ekodukty by měly být minimálně 80 metrů široké. Okolní krajina by měla být pro zvěř dobře průchodná a ekodukt nesmí být poblíž zástavby či jiných rušivých míst, jako je například průmyslová zóna. Stavba má mít přírodní povrch - bývá většinou zatravněný a zalesněný či pokryt keři.

Cena ekoduktu se pohybuje od 100 do 400 milionů korun. Například ekodukt v Mostech u Jablunkova je 80 metrů široký a stál asi 200 milionů korun.Řidiči se s nimi mohou setkat například na nově otevřeném úseku dálnice D11 u Hradce Králové.


Odkaz na původní článek


Blog M. Kutala "Hýřivá švadlena ani drahou jehlou jizvu v krajině nezašila"