Podle Deklarace porozumění měl most pro velké savce už stát. Signatáři závazek nesplnili

Zástupci ministerstev dopravy a životního prostředí příští úterý zamíří do Mostů u Jablunkova, do míst, kde podle takzvané Deklarace porozumění měl silnici I/11 nejpozději na konci loňského prosince překlenovat zelený most pro velké savce, mezi nimi vzácné rysy, vlky či medvědy.


Most však zatím chybí. Signatáři deklarace mírnící negativní dopady nošovické automobilky na životní prostředí, kraj, ministerstvo průmyslu a obchodu, agentura CzechInvest, firma Hyundai a některá občanská sdružení, závazek nedodrželi. Obsahovalo ho přitom i usnesení vlády k návrhu na schválení investiční smlouvy s firmou Hyundai z května 2006.

"Je to tři a půl roku od vládního usnesení a jsme pořád na začátku," upozornil Jiří Nezhyba ze sdružení Ekologický právní servis.


Košťál: "Odpovědnost má kraj Protože závazek v Deklaraci porozumění nebyl dodržen, mohou nyní občanská sdružení toto porušení medializovat prostřednictvím inzerátů v novinách."

 

To ale zatím neplánují. Podle Jiřího Nezhyby není jisté, zda by medializace měla správný efekt.


Také Leo Košťál z občanského sdružení Beskydčan řekl, že inzeráty by zřejmě nebyly správná cesta. "Můj cíl není zostudit někoho. Je důležité, aby ekodukt vznikl."


Zodpovědnost za to, že přechod pro velké savce dosud nestojí, dává kraji. "On je ten, který se zavázal, že ekodukt bude."


Mluvčí krajského úřadu Šárka Vlčková ale řekla, že stavba migračního objektu bude technicky i právně součástí silnice I. třídy, jedná se tedy o rekonstrukci státního silničního majetku. Podle vládního usnesení z května 2006 je proto vybudování migračního koridoru v oblasti Jablunkovské brázdy uloženo ministru dopravy.


Výstavbu ekoduktu, který má stát v blízkosti bývalé státní hranice, brzdí mimo jiné fakt, že se zatím nerozhodlo o parametrech "šelmochodu".


Jak široký bude ekodukt?


"Investiční záměr, který vznikl v souladu s platnou metodikou a studií zadanou ministerstvem životního prostředí, počítá se stavbou ve středu širokou 40 metrů," řekla Irena Krzyžanková z Ředitelství silnic a dálnic Ostrava (ŘSD).


Ekologové a ministerstvo životního prostředí nesouhlasí. Prosazují ekodukt se středovou šířkou alespoň 80 metrů.  "Je to nutné, aby zvěř ekodukt ve větší míře využívala," řekl Miroslav Kutal z Hnutí Duha Olomouc.


Větší rozměry stavbu, která si v malé variantě vyžádá přes 200 milionů korun, prodraží dvojnásobně. Širší most by navíc podle ŘSD přinesl technické komplikace.


"Silnice I/11 patří mezi priority, ale dnes je potíž sehnat peníze na klíčové stavby jako na dálnici D47," nastínil výhledy na financování mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.

Zástupci ministerstev by měli příští úterý v Mostech u Jablunkova rozhodnout, kterou z šířkových variant ekoduktu vyberou. Účastnit by se měla i občanská sdružení, zatím jim ale nepřišla pozvánka.


MARKÉTA RADOVÁ